Thursday 5 February 2015

KENALI VANILLA



 

 Orkid bukan sahaja dijadikan sebagai tumbuhan hiasan semata-mata tetapi juga sebagai ubat, makanan haiwan, minyak wangi hinggalah dijadikan makanan manusia..Banyak Negara-negara atau tempat-tempat di dunia menjadikan orkid sebagai makanan..bukan sahaja pada masa dahulu tetapi sehingga hari ini, ada juga yang telah menjadi makanan tradisi negara tertentu..
 Apa yang saya senaraikan di sini ialah pelbagai cara manusia mejadikan orkid sebagai sumber makanan. Vanilla Semua orang mengetahui tentang perisa Vanilla. Ia terkenal di seluruh dunia..kerana Vanilla telah menjadi bahan perisa penting dalam makanan.


 Di negara Cuba, vanilla dijadikan perisa makanan dan perisa tembakau. Pada kurun ke 16 dan 19 Vanilla dipercayai mampu meningkatkan tenaga batin..   Vanilla juga mempunyai nilai-nilai terapeutik seperti membantu penghadaman, meredakan sakit kepala dan mengurangkan bisa sengatan haiwan..Selain itu Kajian pada tahun 1092 mendapati bahawa Vanilla mampu menambahkan selera makan dan mengurangkan rasaloya dan muntah-muntah kepada pesakit yang menjalani rawatan kemoterapi. Pada tahun 2004 kajian menunjukkan bahawa vanilla boleh digunakan untuk mendiagnosis penyakit Alzheimer kerana mereka yang menghidapnya tidak dapat mengenal bau vanilla. Pendek kata vanilla merupakan spesis orkid yang paling terkenal dan meluas penggunaannya oleh manusia.




                        Perasa vanilla datang dari buah vanilla yang telah dikeringkan ini

ANDA PERLUKAN SATU SERVIS KATERING YANG HEBAT DAN SESUAI DENGAN BAJET ANDA  ???? KLIK DISINI -http://caterings4u.blogspot.com/2015/01/promosi-awal-tahun-pakej-katering.html
 syarikat catering kami mempunyai pengalaman lebih 10 tahun dan telah membuat pelbagai majlis umum , korporat , kementerian kerajaan , VIP dan VVIP. Rekod cemerlang dan Servis terbaik untuk Anda.

No comments :

Post a Comment