Sunday, 1 February 2015

SENAMAN REGANGAN SEBELUM TIDUR -DR.MARISSA




Senaman regangan

Waktu tidur merupakan waktu yang dinantikan oleh setiap individu setelah seharian penat bekerja. Kadang kala sesorang itu mengambil masa yang lama untuk nyenyak tidur. Melakukan senaman regangan sebelum tidur boleh diamalkan untuk mendapatkan tidur yang berkualiti. Senaman regangan atau “stretching” adalah senaman yang dilakukan dengan memanjangkan otot-otot bertujuan untuk meningkatkan fleksibiliti dalam pelbagai gerakan. Senaman regangan juga penting dalam dalam program rehabilitasi. Ia membantu membantu menyediakan badan untuk bersedia berhadapan dengan aktiviti yang seterusnya. Melakukan senaman regangan selepas melakukan aktiviti memberikan banyak kebaikan kepada badan kita. Bagi individu yang bekerja, mereka cenderung untuk berasa stress denga kerja-kerja seharian mereka. Senaman regangan sebelum tidur ini boleh merehatkan minda mereka di samping dapat meregangkan otot-otot. Badan dan otak akan menjadi relaks dan memudahkan anda tidur dengan selesa. Senaman ringkas ini di mulakan dengan bahagian bawah badan dan di akhiri dengan bahagian atas. Ia merupakan senaman yang mudah dan boleh dilakukan oleh semua orang kerana anda hanya memerlukan masa selama 5-10 minit. 

Kebaikan senaman regangan. Antaranya kebaikannya ialah;

1) Membantu mengurangkan masalah sakit otot, 

2) Membantu mengurangkan paras adrenalin dalam darah, 

3) Membenarkan kadar jantung kembali ke kadar rehat, 

4) Meningkatkan fleksibiliti otot, 

5) Mengelakkan kecederaan, 

6) Mengurangkan ketegangan otot

7) Melancarkan perjalanan darah ke semua bahagian badan


Aktiviti senaman regangan

1) Leg stretch 

- Sebelah kaki di luruskan dan sebelah lagi di lipatkan. Sebelah tangan diletakkan di lutut, sebelah tangan lagi menarik hujung tapak kaki.



2) Butterfly 

- Dalam keadaan duduk, kedua-dua belah tapak kaki dirapatkan. Siku menekan bahagian paha kebawah dan badan di tundukkan ke depan.


3) Cobra pose

-Dalam posisi meniarap, muka mengahadap lantai dengan kedua-dua belah ibu jari kaki lurus ke depan. Pastikan tangan rapat kesisi, dalam keadaan bengkok. Angkat dagu dan dada perlahan lahan, bahagian badan anda akan disokong oleh lengan.



4) Prayer Pose

- Melutut dengan kedua-dua belah kaki dilantai. Duduk dia atas tumit anda, kemudian bengkok kan badan anda dengan merendahkan dada ke paha. Luruskan tangan, dan tapak tangan diatas lantai.